VÄNSTERPARTISTER MÅSTE ÄVEN LYSSNA PÅ ISRAELISKA ARABER SOM OMFAMNAR DEMOKRATISKA VÄRDERINGAR

Jag möter israeliska araberna Yahya och Mohammad som berättar om Israel i "Unheard Israeli Voices"
Jag möter israeliska araberna Yahya och Mohammad som berättar om Israel i ”Unheard Israeli Voices”

I en debattartikel i Upsala Nya Tidning blev jag och min medskribent uppmanad av vänsterpartisterna Jeanette Escanilla och Torbjörn Björlund att besöka ”Palestina”. Jag kan glädja både Jeanette Escanilla och Torbjörn Björlund med, att jag kontinueligen besöker Israel inklusive de omstridda områdena i Judeen och Samarien, som jag antar de syftar på med det luddiga begreppet ”Palestina”. Jag hoppas de båda politikerna varit i det judiska Judeen och Samarien de också, och inte bara ensidigt besökt araber och extrema vänsterpolitiker.

Jag har blivit guidad i Samarien av israeliska organisationer och fått möta araber så väl som judar och den levande och outplånliga judiska historien och kontinuiteten där. Jag bedriver också sedan ett år tillbaka ett projekt tillsammans med israeler av olika bakgrund, judar och araber, muslimer, kristna. De vill berätta om verklighetens Israel, som så många svenska politiker ignorerar eller har en felaktig bild av.

Jag var nyligen nere i Israel och firade Yom Ha’atzmaut, den israeliska självständighetsdagen, med både israeliska judiska och arabiska vänner. Jag hann också med att göra flera timmar videointervjuer med israeliska araber och judar. De gav sin syn på Israel utifrån sina olika och sällan hörda perspektiv. Ni som läser detta kan ta del av slutprodukten nedan i indiedokumentären Unheard Israeli Voices. Jag fick också en utomordentlig guidning i Wadi Ara, ett område där många araber bor i Israel. Från en höjd ovanför den gröna linjen kunde jag se ut över den lilla staten Israel (se videoklipp längre ner). Jag kunde se hur oerhört sårbart det låglänta och tätbefolkade området skulle vara, om mordiska extremister finge militär kontroll över landområdet där jag stod. Från platsen där jag stod i Samarien, kunde jag se kusten, landets stora elverk och den internationella flygplatsen Ben-Gurion. Jag förstod då hur svårt det måste vara att säga ja till ännu en arabisk stat med de förutsättningar som råder idag, med antisemitism och terrorglorifiering i den Palestinska myndigheten.

 

Vårt land kan inte erkänna en palestinsk stat på långa vägar.Förutsättningarna för att en stat ska erkännas från svenskt håll saknas helt. Jag hoppas verkligen att det inte ligger  varken i Vänsterpartiets eller något annat svenskt partis intresse att förvandla en palestinsk myndighet, som dokumenterat sprider antisemitism och glorifierar terror, till en palestinsk stat som gör det samma.  Terrorhyllningar, terrorism och judehat skall icke belönas av den svenska statens folkvalda. Det vore att svika vår demokratis värdegrund som varken är våldsbejakande eller förespråkar ett rasistiskt hat. Skärpning i riksdagen!

När Jeanette Escanilla och Torbjörn Björlund talar om, att palestinier fördrevs från det som blev Israel, så är det en sanning med modifikation. Jag förnekar inte att det kan ha funnits fall då araber har fördrivits, vilket sker i krig. Det är dock viktigt att påpeka att väldigt många lämnade området på uppmaning av arabiska ledare innan Israel blev en stat 1948. Ett stort antal araber hade övergett sina arabiska samhällen långt innan det israeliska försvaret hade kommit dit. Att ta till flykten innan militära styrkor intagit en plats är inte det samma som att ha fördrivits på order av en militär styrka eller en stat.Att beskriva verkligheten som att alla araber som lämnade dagens Israel fördrevs är en felaktig och slug beskrivning.

Någon etnisk rensning, som vänsterpartisterna beskyller Israel för, har inte skett och sker verkligen inte idag. Cirka 20% av befolkningen i Israel är araber och 53% av dessa israeliska araber är för Israel som en judisk stat. Det är förmodligen en högre siffra än vad vi skulle få i en omröstning i Sveriges riksdag. 67% av araberna i Israel tycker att Israel är en bra plats att bo på och andelen araber som känner sig som israeliska araber och som får mer tilltro till att den israeliska staten ger dem rättssäkerhet bara ökar. Mina dokumentär är en av många indikationer på detta.

I sin replik i Upsala Nya tidning påstår de båda vänsterpartisterna, tillika medlemmar i propalestinska nätverket Jerusalemkommitteen, att den israeliska staten har ett krav på de palestinier som eventuellt har en muslimsk tro att frånsäga sig den och konvertera till den judiska tron för att få vara ”fullvärdiga” israeliska medborgare. Något sådant krav existerar inte. Israeliska muslimer och icketroende araber har fullständiga medborgerliga rättigheter. Israel är också mig veterligen det enda landet i regionen som har lagar mot rasism och diskriminering. Dessa lagar innefattar självklart skydd mot diskriminering på grund av religiös tro. I Israel har man bland annat följande lagar:

Employment (Equal Opportunities) Law, 1988, vilken förbjuder arbetsgivaren från att diskriminera jobbsökande och anställda bland annat basera på grund av nationell tillhörighet, vilket land man kommer ifrån och vilken religion man tillhör. Israel har också lagen Prohibition of Discrimination in Products, Services and Entry into Places of Entertainment and Public Places Law, 2000, som förbjuder näringsidkare  att diskriminera eller stänga ute individer  baserat bland annat på vilken religion eller etnisk härkomst man har vid köp i butik, på uteställen, restauranger, nöjesfält med mera.

Till och med i IDF erbjuds muslimer att få sväras in med handen på koranen istället för på den judiska Bibeln.

Torbjörn Björlund och Jeanette Escanilla ansåg att  det var  oseriöst av  mig och min medskribent, att vi tog upp att araber i Israel ser Israel som det enda hoppet för demokrati i Mellanöstern. Det tycker inte jag.

Den retorik man bemöter oss med visar bara prov på hur en del politiker värderar araber, som står för demokratiska värderingar. Tyvärr har jag sällan hört att svenska politiker förespråkat demokratiska värderingar i Mellanöstern men jag hoppas att jag får höra det i framtiden. Demokrati är ju mer än bara val. Demokrati är ett sätt att tänka. Ett sådant tänkesätt ska vi i Sverige uppskatta och stödja.

Det är skillnad på att stödja erkännande av  en palestinsk stat och att vilja att arabiska samhällen ska få uttrycka demokratiska värderingar, så som till exempel HBT-rättigheter.

När araber talar om att de vill ha demokrati i Mellanöstern på det sätt som Israel och många europeiska demokratier utvecklats, så är det något vi aldrig får vifta bort. Då sviker vi dem. Deras önskan är seriöst menad. Därför måste vi i Sverige möta deras tankar och önskemål seriöst. Vi måste lyssna på dem. Det har jag gjort. Det borde våra politiker göra. Jag har har lärt mig oerhört mycket. Det kan Törbjörn Björlund och Jeannette Escanilla göra också om de vill.

Jag vill avsluta med följande klipp som jag hoppas att Torbjörn Björlund och Jeanette Escanilla vill se. Kanske kan de och andra lära sig något om verklighetens Israel.

Mohammad, israelisk arab står upp för Israel:

 

 

Kommentera

