Medierna, Tobias och de 2455 arresterade barnen

IMG_5935i

Visste ni att 2455 barn arresterades av Palestinska myndigheten 2013? Samma fråga ställde jag idag till en redaktör som tyckte jag gjorde det svårt för mig att bli publicerad.

Nej hur många minderåriga den Palestinska myndigheten arresterar det vet inte svensk media för ingen har brytt sig om att rapportera det.

Amnesty International vet det inte heller.
Amnesty international vet inte ett skit om vad som händer i fängelserna i PA när det gäller minderåriga. Jag har frågat dem. De vet inte och kunde inte svara på mina frågor. Precis som redaktören.

När jag frågade den frilansande journalisten Jessica Purkiss, som tagit reda på det så berättade hon, att det bara var att hämta ut uppgifterna hos palestinskt polisväsende. Så enkelt hade det varit för Amnesty International och etablerad media i Sverige också. Men det finns inget intresse av att granska alla. Påståenden om att Israel skulle göra något liknande ja det kablas emellertid minsann ut, ofta utan närmare granskning, i alla kanaler.

Redaktören jag talade med tyckte jag kan israelisk politik bra och därför skulle jag skriva om det. Men samme redaktör ville samtidigt inte ta emot min debattartikel, som handlade om just israelisk politik, för att jag kritiserade andra än Israel.

För att jag kritiserade Sveriges, EU:s och det heliga FN:s inställning till den Palestinska myndigheten och deras passivitet gentemot Hamas. Och Tobias du skrev inget kritiskt om Israel. Det är ditt problem. Aja baja fy Tobias, så får du inte göra. Du ska göra som de ”liberala” och måttfulla skribenterna, du ska anpassa dig Tobias …då får du bli publicerad. JAG ANPASSAR MIG INTE. Vad är det? Jag har gått i pridetåg i Israel i 7 år och i 16 år i pridetåget i Stockholm: JAG ANPASSAR MIG ICKE!

Jag har inte lärt mig att anpassa mig till lögner och innehållslösa mantran. Jag har lärt mig att förnuftet och vår yttrandefrihet det är värden att kämpa för.Det är det de etablerade journalisterna vill ta ifrån oss.

Kommentera

