Mycket personligt brev till kulturminister Alice Bah Kuhnke

konstverk utanför Yad Va shem, Förintelsemuseet i Jerusalem
konstverk utanför Yad Va Shem i Jerusalem,  till åminnelse av Förintelsens offer

 

 

Till kulturminister Alice Bah Kuhnke

Hej Alice,

Jag heter Tobias och jag har något viktigt att säga, utifrån mina erfarenheter, om främlingsfientlighet och antisemitism och hur vi kan tackla det med kunskap.
Judehatet har jag erfarit i mitt liv sedan lågstadiet hemma i Småland då barnen kallade mig ”juden” för att jag var bra på Gamla Testamentets historier och sjöng i kör. Det räckte för att bli ”juden” de skrek efter på skolgården i låg- och mellanstadiet.Att jag i realiteten inte var jude kvittade tydligen. Jag var mobbad sa mina lärare men jag förstod inte varför. Jag pekades ut som ”någon annorlunda”, som ”juden”, men det gick aldrig upp för mig varför ”juden” var ett så starkt ord och för andra förknippat med någon som skulle förtryckas. Vad var det för fel med att bli kallad ”juden”? Kanske förstod jag en aning när skolbarnen istället började kalla mig Judas. Jag vägrade dock se mig som ett offer för mobbing när det begav sig. Jag såg inte ner på judar. Jag förstod aldrig varför man valde kalla mig ”juden” eller Judas för att göra mig illa. Men vuxenvärlden förstod och gjorde vad den kunde för att få mobbingen att sluta. Jag intalar mig att hatet och mobbingen mot mig gjorde mig starkare. Jag började också läsa böcker om judendom för att lära mig mer. Mobbingen fick mig att bli nyfiken på vad det var de kallade mig. Jag skaffade mig kunskap, växte av kunskapen och brydde mig inte om mobbarna. Men man ska inte behöva utsättas för mobbing för att lära sig mer om världen.

Först när jag började resa till Israel och hemma möttes av anti-israeliska demonstrationer, vars hatiska bild av den judiska staten inte stämde med mina resors bilder, kom de där åren av mobbing tillbaka i mitt medvetande. Demonstranterna mot Israel fick mig att minnas åren med mobbarna som demonstrerade sitt hat och sin okunskap mot mig. De åren har ibland känts jobbiga att tänka på nu i efterhand. Först i vuxen ålder kom jag i kontakt med själva definitionen av antisemitism. Enligt European Forum on Antisemitism är antisemitism ”en viss uppfattning om judar, som kan uttryckas som hat mot judar. Retoriska och fysiska uttryck för antisemitism riktas mot judar eller icke-judar och/eller deras egendom, mot judiska gruppers institutioner samt religiösa  byggnader och platser.”
Som icke-jude kunde alltså även jag utsättas för antisemitism, eftersom det är själva negativa föreställningen om judar som är avgörande när det kommer till antisemitism och inte om personen det riktas mot är jude eller ej.
Den antisemitism jag utsattes var ett arv av århundraden av europeisk, kristen antisemitism, av fördomar och propaganda mot det judiska folket.
Antisemitismen är något Europa bär med sig i sin historia, något jag utsattes för, fått handskas med i mitt livsbagage och något som vi självklart måste prata om. Men vi måste ta in mer i bilden än vad vi har gjort tidigare. Jag har blivit medveten om att vi i våra skolor behöver tala om antisemitism i både den gamla kontexten och i en ny kontext. Vi måste tala om det i den kontext som barnen och ungdomarna möter den i idag. Och vi behöver ett nytt skolämne där detta kan vävas in. Jag ska återkomma till detta strax.
Idag när judar åter igen utsätts för attentat i Europa bara för att de är judar är det förstås viktigare än någonsin att tala om Förintelsen med våra ungdomar.
Men vi behöver tala om mer än Förintelsen i Europa och mer än om den antisemitism som funnits i Europa. En allt större del av vår befolkning kommer idag från Mellanöstern, som också har sin historia med antisemitiska inslag. Förföljelser av judar har historiskt förekommit när området var kristet, när det föll under islam och även när nationalismen nådde denna region.

När jag började skriva detta brev till dig Alice, då tänkte jag bara skriva om mina tankar kring hur vi kan bekämpa antisemitism men för att kunna göra det riktigt bra behöver vi väva in fler delar tror jag.

I skolan i många av de länder som många av våra medborgare har sina rötter i fick man lära sig att hata judar och den judiska staten. Man fick inte lära sig om Förintelsen. Israel utsågs till fienden. Lögnen om den andre spreds.

Idag sprids lögner om Israel både i Sverige och i Mellanöstern. Israel kallas ”rasistisk” och ”apartheidregim”. Det har blivit en del av en rumsren diskurs. Nyligen lånade Malmö stad ut sin lokal Garaget till organisationer som sammankopplar Israel med apartheid, något som enligt EU:s arbetsdefinition mot antisemitism, som många europeiska organ använder, kan vara ett uttryck för just antisemitism. Kunskapen om verklighetens Israel är låg idag i Sverige. Men vi har inte bara stora kunskapsluckor i samhället om Israel utan om hela Mellanöstern. Det finns främlingsfientliga föreställningar om assyrier, turkar, iranier, judar, kurder, araber, muslimer, sunni, shia och yazidier och andra folk i Mellanöstern. Kunskapsluckor som fylls upp av fördomar, hat och propaganda istället för med kunskap.  Dessa kunskapsluckor finns  hos de som är födda i Sverige men också  hos många som kommer från Mellanöstern. Samtidigt är många vuxna omedvetna om hatet och fördomarna. Men fördomar och hat påverkar oss alla.
Som en upplyst  kunskapsnation som är fanbärare mot främlingsfientlighet i alla dess former måste vi börja möta även fördomarna om människor från Mellanöstern med kunskap och diskussion. Det behövs enorma kunskapssatsningar framöver riktade mot ungdomar.

Det är alarmerande att de terrorister som attackerade judar i både Paris och i Köpenhamn säger sig ha handlat så på grund av den propagandabild av Israel som sprids. Bilder som når oss genom svensk media, sociala medier är att Israel gör barnen illa i Gaza. Den bilden behöver  ifrågasättas, diskuteras och nyanseras oavsett hur främmande det kan tyckas för somliga. Finns det andra bilder? Ska de inte visas? Varför sker det krig i Gaza? Vilka har skadats mest av raketerna Hamas skjuter från Gaza mot israelerna? Kan man förstå Israel?Kan man förstå gazaborna?  Vad är det för bilder vi får se och varför?  Med kunskap kan vi förhindra terrorism, rasism och rädsla. Det är också oroande att terroristers propaganda hörs även i riksdagen. Där talas det nämligen, inte minst från regeringens håll, om att den israelisk-palestinska konflikten skulle, om den blir löst, lösa upp alla andra problem och utmaningar för regionen. Men ISIS härjningar och Irans maktspel i Syrien, Irak, Yemen visar  ur fel den föreställningen är. Kanske är den rent av byggd på en antisemitisk föreställning.

Om vi ska satsa på att förebygga alla former av främlingsfientlighet, och specifikt den som riktas mot personer från Mellanöstern, så bör vi se till att våra ungdomar i skolan rustas med rätt kunskaper om Mellanöstern och att de får möjlighet att reflektera kring propaganda och fakta.

Mitt förslag är att införa ett nytt ämne i grundskolan som heter Mellanösternkunskap. Med fördjupad diskussion, föreläsningar och temaarbete skulle vi kunna tränga undan fördomar, okunskap och rasism och göra våra ungdomar redo att möta verkligheten med kunskap, förståelse och kunskap om den kulturella mångfald som bör kunna råda både här och i Mellanöstern.
Mobbingen fick mig att söka kunskap men låt oss ha som mål att det som hände mig inte får upprepas. Kunskap ska vi nå i gemenskap och öppenhet.

/Tobias Petersson

3 kommentarer Lägg till

  1. Delar detta på Facebook och Twitter.

    Gilla

  2. Palle skriver:

    Som vanligt bra skrivet!
    Men att skicka det till Alice????
    Innan hon reflekterat och förstått har vi religionsfrihet och prideparad i Gaza….

    Gilla

Kommentera

