Medan Medelhavet förvandlas till en grav

8dcba982c9e845aa8d64c50bbacbeb21

Om du vill få din debattartikel publicerad, lyd ett råd: Undvik att skriva om biståndspolitik.

Emellertid är jag riktigt dålig på att följa rådet själv och skriver mycket om Sveriges biståndspolitik. Därför blir följaktligen inte mina artiklar så ofta publicerade.

Men jag kräver att bli hörd och läst. Inte för att jag är så fantastisk, utan för att jag har något viktigt att förmedla. Medan tusentals människor hamnat på Medelhavets botten under flykt undan odemokratiska regimer som fördelar samhällets resurser ojämnt, så har svenskt bistånd fortsatt lika ojämnt gynna dessa odemokratiska regimer som människor flyr från. Hur mycket ägnar sig politiker, medier och ”experter” åt att reflektera över detta?

Marginellt.

Sveriges biståndspolitik borde vara ett prioriterat område att granska och debattera. Men det är det inte. Det är svårt att veta varför det blivit så. Du får gärna skriva till mig om du råkar veta varför.

Det som framför allt intresserar mig att debattera är frågan varför vi aldrig får se demokrati i Palestinska myndigheten, Afghanistan eller Somalia? De toppar nämligen listan över länder Sverige har gett bistånd till i decennier. De toppar också fortfarande områdena med mest konflikter som folk flyr från. Är det inte dags att vi ställer oss själva frågan om vi varit framgångsrika i att skapa demokrati med biståndet? Har vi lyckats få ett slut på massflykten från konflikter och odemokratiska regimer med biståndet eller har konflikter och odemokratiska regimer istället bevarats på många platser på grund av det?

Detta vill jag debattera men får oftast inte. Jag vill inte minst tala om det för offrens skull. Offren för en usel svensk utrikes- och biståndspolitik ligger på Medelhavets botten, besjungs i israeliska sånger till minne av terrorns offer och visas upp med bilder och namn i assyriernas och kurdernas demonstrationer mot ISIS-terrorn.  Och fler lär de bli så länge vi inte får tala om de verkliga orsakerna till detta.

Kommentera

