UD slingrar sig om förhållningssätt till terrorlistade organisationer

Hamas ledare i Gaza, Ismail Haniyeh delar ofta ut examensbevis och håller tal på IUG.
Hamas ledare i Gaza, Ismail Haniyeh delar ofta ut examensbevis och håller tal på IUG.

För ett tag sedan skrev jag en debattartikel i Nyheter24 och i Jerusalem Post om det svenska biståndet via biståndsmyndigheten Sida och den hårt kritiserade och terrorlistade samarbetspartnern Islamic Relief som sysslar med bistånd i Gaza. Både Sida och Islamic Relief har haft kontakt med minst en institution i Gaza som Sida vet står terrororganisationen Hamas nära. Så nära att Hamas vapen utvecklas där, så nära att hatpredikanter blir hedersdoktorer där, så nära att Hamas ledare Ismail Haniyeh delar ut examensbevis där och så nära att Hamas terrorister hyllas där som martyrer. Det handlar om Islamic University of Gaza.

Jag ställde i veckan frågan till biståndsministern  och UD om en myndighet som ligger under UD kan ha samarbeten med organisationer som är terrorlistade av länder Sverige har diplomatiska relationer med. Jag ställde också frågan om det är lämpligt att Sida har projekt där myndigheten har direktkontakter med en institution som myndigheten är informerad om står Hamas mycket nära och där Hamas ideologi förs ut.

Svaret tillbaka lyder:

Tobias,

Tack för ditt mail till biståndsminister Isabella Lövin.

Sida ansvarar för biståndets genomförande. Utrikesdepartementet har inte tagit del av några uppgifter som givit skäl till att ompröva synen på Islamic Reliefs legitimitet.

En trevlig Kristi himmelsfärdsdag vill jag önska dig.

Med vänliga hälsningar

Detta var förstås inte svar på mina frågor.Kanske var frågorna känsliga men även sådana frågor kräver sina svar. Jag har förstås inte gett mig. Jag ställde frågor till biståndsministern om bistånd och då förväntar jag mig också svar från UD eller biståndsministern och inte att bli hänvisad till Sida. Sida lyder under utrikesdepartementet. Förhållningssätt till terrorism och institutioner med starka band till terrornätverk ska UD kunna svara på.

Till UD har jag nu ställt frågan om det är rätt uppfattat att utrikesdepartementet och biståndsministern inte har ansvar för biståndsmyndigheten Sida eftersom mina frågor inte besvarades.

Kommentera

