Om S hade bjudit in politiker som hyllar ISIS, samma tystnad från oppositionen?

Gästtal av Nabeel Shaat. Foto: Anders Löwdin https://www.flickr.com/photos/flickr-s/17637285223/in/photostream/
Gästtal av Nabeel Shaat. Foto: Anders Löwdin
https://www.flickr.com/photos/flickr-s/17637285223/in/photostream/

Jag har den gångna  veckan erfarit hur svårt det kan vara att lyfta fram nya perspektiv på Israel i den offentliga debatten men också hur svårt det är att föra fram kritiska perspektiv på Socialdemokraternas och våra myndigheters kontakter med odemokratiska krafter inom den Palestinska myndigheten.

Förra helgen, var Fatah-politikern Nabeel Shaath inbjuden att tala på Socialdemokraternas partikongress. Shaath har hyllat terrorister och har gjort tydliga avsteg från PLO:s officiella politik för fred och tvåstatslösning.

Media bevakade kongressen men ingen kritisk granskning av Nabeel Shaath skedde, varken av vad han sade där eller vad han sagt på hemmaplan.

Aftonbladets ledarblogg beskrev Shaat som ”en frihetskämpe från Mellanöstern”. Borgerlig media var tyst och borgerliga debattörer och politiker missade en möjlighet att attackera Socialdemokraterna.

Shaath sa en hel del intressanta saker. Några av dessa har jag kommenterat på min blogg tidigare. Men framförallt är det intressant vilka grodor han kläckt ur sig på hemmaplan om Hamas terrorister.

Jag skrev en debattartikel om detta. Jag skickade den till flera tidningar. Men bara tystnad eller så möttes jag av ett ”nej tack” . Det märkliga är att just borgerliga journalister avfärdade min artikel.

Mitt blogginlägg om Nabeel Shaaths deltagande på S-kongressen delades dock  ivrigt och snabbt av tusentals personer i sociala medier och flera tusen hade läst mitt blogginlägg innan Aftonbladet pliktskyldigt gjorde ett försök till objektiv granskning först nu i torsdags.

Det är alltså inte så att det jag skrev inte intresserar läsarna. Det upprörde och engagerade istället dessa. Nej oviljan att ta till sig nya perspektiv kommer inte från läsarna. Det finns däremot en ovilja från journalister att lyfta nya perspektiv på Mellanöstern.

Men vad värre är: Inte heller Allianspartierna verkar ha tyckt att det var intressant att Socialdemokraterna bjöd in en politiker som hyllar Hamas terrorister. För var är uttalandena och fördömandena? Var är de?

Att bjuda in någon som hyllar Hamas terrorister är sannerligen som att bjuda in någon som hyllar ISIS terrorister.

Skulle Alliansens politiker låta regeringspartiet Socialdemokraterna bjuda in en politiker som hyllar ISIS terrorister utan att kritisera detta?

Troligtvis inte. Men när det gäller att Israel berörs på ett eller annat sätt då tystnar tydligen även Alliansens politiker. Varför denna tystnad?

Varför detta ointresse från oppositionen och borgerlig media att gå till politisk attack mot Socialdemokraterna när de bjuder in en sådan oseriös politiker med sådana motbjudande värderingar? Är det för att man är rädd att därmed framstå som partisk i mellanösternkonflikten där man  enligt svensk norm måste upprätthålla ett ”balanserat” förhållningssätt? För det är ju så balanserat i den svenska debatten att gömma undan alla palestinska ledares antisemitiska och odemokratiska uttalanden.

Socialdemokraternas samröre med Fatah och i synnerhet med Nabeel Shaath visar att partiet har allvarliga brister när det gäller omdömet. Det är uppenbart att regeringsdugligheten kan ifrågasättas mot bakgrund av vilka de välja att umgås med politiskt.

När sådant sker vill jag se utrikespolitiska talespersoner för oppositionen uttala sig och kraftigt fördöma Socialdemokraternas handlande. Och jag vill se att media reagerar och helst gör sitt jobb utan att jag ska behöva skriva ett blogginlägg. Jag vill inte ha tystnad.

 

Kommentera

