Vad Sverige kan lära av sionismen i Israel

Vad Sverige fortfarande kan lära av sionismen

TOBIAS TANKAR & POLITISK RESEARCH

Jag träffar Atsmon Yahav från Im Tirzu Jag träffar Atsmon Yahav från Im Tirzu

För ungefär en vecka sedan kom jag hem från Israel.Där firade jag Yom Ha’atzmaut, den israeliska nationaldagen som rättar sig efter den judiska kalendern och därför enligt vårt kalendersystem infaller på olika dagar under våren varje år. Sist jag firade denna dag var säkert två år sedan och jag tyckte det då liksom denna gång var en fantastisk upplevelse. Att fira sin nationaldag som i Sverige anses vara så problematiskt, så att det till och med finns de som vill bränna svenska flaggan denna dag, är helt naturligt i Israel. Men för den sakens skull förvandlas inte israeler till rasister. Man är inte rasist för att man hyllar sitt eget land. Men det är vad svensk extremvänster basunerar ut. Men låt oss sluta sätta likhetstecken mellan nationaldagsfirare och rasist! Låt oss fundera över om nationalistiska rörelser nödvändigtvis måste vara vad de framställs som…

View original post 1 155 fler ord

Kommentera

