Gransklöst Sverige när terrorism kopplas till svenska politikersfären

IMG_5935i

Svenska medier borde värna demokratins värderingar. De borde vilja granska våra makthavare idag oavsett vad det gäller. Det vill de inte. De avslöjade inte självmant att Socialdemokraterna hade träffat politiker från Fatah som hyllar terrorister. När jag avslöjade här på min blogg att Socialdemokraterna bjudit in en Fatah-politiker vid namn Nabeel Shaath som hyllat Hamas terrorister, så skrev jag också debattartikel till borgerlig liberal media. Den refuserades. Och röd media svarade inte ens tillbaka. Det var Aftonbladet, vars ledarblogg själv hyllat honom som ”frihetskämpe” som till slut skrev en kort artikel om Shaath och kopplingarna till terrorism. Men artikeln skrevs efter att min bloggartikel om Shaath redan hade delats över tusen gånger. Borgerlig liberal media vägrade ta in min debattartikel om Shaath även efter att Aftonbladet hade publicerat sin debattartikel. De tar inte heller in debattartiklar där jag avslöjat svenska makthavares antisemitism och lögner om Israel. Inte heller hade de plats för en artikel om hur svenska skattebetalares pengar går till terrorister via biståndet. Det spelar inte någon roll om man lägger all fakta, alla uttalanden och rapporter på bordet.

Borgerliga journalister som vill granska jihadism har fått flytta ut sådan granskning till sina personliga bloggar. Är det så att liberala medier är rädda? Tar de inte sitt uppdrag att granska våra politiker och fenomen som terrorism och jihadism på allvar? Finns det liberala medier idag som slåss för att försvara de liberala värderingarna och står upp helhjärtat för liberala demokratier? Syns det på ledarsidorna anno 2015?

Kanske de så kallade socialkonservativa medier som finns i Sverige tar sitt granskande uppdrag på allvar?  Men har sådana medier på egen hand nystat i den svenska biståndspolitiken som göder terrorism i Mellanöstern?  Har dessa medier gjort granskande reportage om svenska politikers kopplingar till terrorism? Ställer sig denna media kritisk till Iranavtalet som riskerar att föda mer terrorism och skapa fler flyktingar? Det har vi ännu inte sett.

Public service då? I Samhällets tjänst ska ju public services medier vara. Där tycks åsiktskorridoren dock vara som smalast. Inte en enda debattartikel har jag fått publicerad där  för att bemöta lögner mot Israel eller avslöja palestinska makthavare och terrorismkopplingar till Sverige. Public service gör därmed inte sitt jobb.

Jag skriver om internationella frågor och granskar våra politikers kopplingar till terrorism som drabbar den lilla staten Israel. Då finns tydligen inte debattrummet i varken public service, borgerligt liberal eller socialkonservativ media. Bara när terrorismen knackar på journalisters egen dörr som i Charlie Hebdo-fallet eller då terroristerna står i Svea rikes egen farstu så blir terrorismen intressant för våra svenska journalister och tidningsredaktioner tycks det som.

Borgerlig och socialkonservativ media har vi bara i ekonomiska frågor. Röd media håller om sina vänner i politiken och public service har jag gett upp att kontakta. Det är nog så att i ett land där en värdegrund och tradition knuten till nationen saknas och motarbetas, saknas också de värderingar som gör att medierna ser det som en plikt att bekämpa just det jag granskar under lupp: terrorism, islamism och korrupta politikers kopplingar till dessa fenomen i tiden. Utan en press som vill granska de här sakerna jag granskar så kommer vi nog heller inte se ett Sverige som klart och tydligt tar ställning för demokratiska värderingar. Jag som skriver om Israel ur ett mer nyanserat och positivt perspektiv samtidigt som jag kritiserar palestinska makthavare kommer aldrig att ha en chans att jobba inom svensk media trots att jag studerat journalistik. Jag har brutit för många tabun.

Vi som vill granska de svenska kopplingarna till terrorism får helt enkelt vända oss till utländsk media där det går bättre att få debattartiklar publicerade.

Kommentera

